دانلود پروژه پایانی بررسی عوامل بازدارنده میزان مشارکت زنان شهرستان جهرم در فعالیتهای ورزش

دانلود پروژه پایانی بررسی عوامل بازدارنده میزان مشارکت زنان شهرستان جهرم در فعالیتهای ورزش

دسته بندی:

قیمت: 6800 تومان

تعداد نمایش: 50 نمایش

ارسال توسط:

تاریخ ارسال: 25 ژوئن 2020

به روز رسانی در: 25 ژوئن 2020

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

6800 تومان – خرید

بررسی عوامل بازدارنده میزان مشارکت زنان شهرستان جهرم در فعالیتهای ورزش تفریحی

مقدمه

فعالیت بدنی می تواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد. شیوه زندگی فعال باعث می شود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند، درفعالیتهای اجتماعی باقی بمانند و با سایرین در تمام سنین مراوده داشته باشند. بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قوام عضلانی به پیشگیری از افتادن که دلیل عمده ناتوانی در افراد مسن است کمک می کند. مشخص شده است که شیوع بیماریهای مغزی در افراد که ازنظربدنی فعال هستند کمتراست. فعالیت بدنی می تواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی نماید. فعالیت بدنی می تواند خود اتکایی و اطمینان به خود را که در معیارهایی اساسی در سلامت روح است افزایش دهد.

مشارکت در ورزش معمولاً از یادگیری شخصی، تعاملات و ارتباطات اجتماعی با خانواده، دوستان، خویشاوندان و به عبارت دیگر از شبکه رسمی و غیر رسمی جامعه تأثیر گرفته است.

در کشور ما ایران به دلیل وجود عوامل بازدارنده مختلف در استفاده از آنها از امکانات ورزشی ، با مشکل جدی عدم تحرک مواجهند .در بسیاری از کشورهای جهان برنامه ریزی دولتها در جهت بهینه سازی و برنامه ریزی اوقات فراغت بانوان در جهت ایجاد تحرک و فعالیتهای ورزشی آنها صورت می گیرد.

عوامل بازدارنده محدودیتها و موانعی هستند که احتمالاً موجب کاهش میزان مشارکت و یا اصولاً عدم مشارکت افراد در فعالیتهای مشخص می گردند. محققین زیادی در مورد ورزش تفریحی اوقات فراغت ، انگیزه ها ، ارجحیت ها و رضایتمندی تحقیق کرده اند و تلاش های همه آنها برای نیل به یک هدف بوده است و در آن هدف ، بهبود کیفیت زندگی فرد می باشد. چه عواملی موجب می شود تا افراد بتوانند کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند؟ و یا چه عواملی موجب افت کیفیت زندگی می گردد؟ یکی از حوزه های تحقیق که نظر بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است، بررسی عوامل بازدارنده افراد از مشارکت درفعالیتهای ورزش تفریحی است و این عوامل موجب محدودیت در مشارکت و لذت بردن از فعالیتهای ورزشی می گردد بطور ضمنی بین جوامعی که در آنها آزادی انتخاب فعالیتهای اوقات فراغت به شکل مثبت یا منفی استفاده می شود، تمایز قائل شده اند. برای نمونه یونانیان باستان، اغلب برای الگویی که در مورد اوقات فراغت که به انسان آزاده ارائه داده اند، ستایش می شوند. این الگو بر صفاتی چون یکدلی، فضائل اخلاقی و محاسنات جسمی و روحی (پرداختن به موسیقی و ورزش) اندیشه و خدمت به خلق تأکید دارد. در سده های میانه ،«دوران جوانمردی» نشانه های مشابهی که حکایت از مردانگی داشت بوجود آمد و الگوی رفتاری ارائه شد که دردهه 1990(  اگرچه تا اندازه ای با سوء تعبیر) با انگارش « کاربرد صحیح » اوقات فراغت رابطه دارد و در میان ملتهایی که منش منصفانه ای دارند و در ورزش رفتار جوانمردی نشان می دهند، دیده می شود و در فعالیتها، صفات نیکویی است که فقط برای نقش کار و ارضای درون به آن پرداخته می شود .

جامعه شناسان معتقدند و فراغت تجربه ای است که فرد هنگام رهایی از اشتغالات و الزامات کار روزانه، بر اساس تمایلات و رهیافتهای شخصی و مشارکت داوطلبانه متناسب با نیاز و ذوق خود انتخاب می کند تا جسم، فکرو شخصیت او رشد و پرورش یابد. (سازمان زنان ایران 1379) یا به نظر لس هیوود اوقات فراغت عبارتست از اوقات غیرموظف یعنی اوقات اختیاری که پس از اوقات کاری و انجام امور مربوط به امرار معاش باقی می ماند و شخص می تواند با آزادی نسبی به هر شکلی که دوست دارد، آن را صرف کند و ورزش در تقسیم بندی اوقات فراغت، محلی ویژه داشته و در ردیف تفریح قرار گرفته است و شامل تولید فعال اوقات فراغت است که در آن شرکت کنندگان تا اندازه ای بر فرایند کار تسلط دارند .

سیاست فرهنگی نظام اسلامی نیز در خصوص اوقات فراغت بر مبنای زمینه سازی جهت گذران مطلوب، مفید و سازنده آن و هدایت فکری و عملی و بارورسازی اوقات فراغت است. لذا فراغت در نظام ارزشی اسلام جنبه فرهنگی و دینی داشته و از صورت تفریح و سرگرمی صرف خارج است. زمان فراغت ، زمان رشد و شکوفایی استعدادها، تقویت روحیه، مشارکت فعال فرهنگی و اجتماعی و زمان خودسازی در عین کسب نشاط پایدار، شادابی، طراوت و کارایی و رفع خستگی فکری و روانی در زندگی فردی و جمعی است. لذا ضروری است تا جوامع آگاه با سیاستهای مناسب و سنجیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با ایجاد تسهیلات و خدمات، فراهم کردن فضاها و محیطهای مناسب فرهنگی و ورزشی، اتخاذ روشهای تشویق آمیز و …، از هدر رفتن اوقات فراغت جلوگیری کرده و به باروری آن کمک نماید و از این راه بر غنای علمی و فرهنگی جامعه بیفزاید. تحولات فرهنگی – اجتماعی کشور ما نیز در سالهای اخیر ایجاب می کند به منظور تحقق هدفهای مشخص با برنامه ریزی های مناسب و وضع قوانین و سیاستگذاری صحیح توجه بیشتری به اوقات فراغت افراد، خاصه زنان و دختران شود (سازمان زنان ایران،1379). تداوم پیشرفت زنان در ورزش به محو شدن موانعی چون محدودیت مالی، کمبود مربیان و مدیران زن، تحقیر هنر و قدرت زنان و رد عقاید و باورهای بی اساس بستگی دارد.

امروزه نقش زنان به عنوان نیمی از منابع انسانی نه تنها از موضوعات و اهداف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی هر کشور به شمار می رود، بلکه ابزاری مناسب در تحقق دیگر اهداف توسعه نیز محسوب می شود. از این رو یکی از شاخصهای درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان مشارکت و نقشی است که زنان در کشور دارا هستند. اگر جامعه امکانات لازم را برای زن فراهم نکند تا بتواند از سلامتی کافی برخوردار باشد، بر روی بسیاری از مسائل تأثیر گذار خواهد بود بطور مثال نمی توان فرزند سالم و صالحی را به جامعه تحویل داد و یا حتی اگر ارزش واقعی برای نقش تربیتی زن داده نشود. انگیزه های لازم برای دلسوزی و مادری را از دست خواهد داد و در نتیجه این خواهد شد که مواجهه با کوچکترین مشکل در زندگی، راه جدایی در پیش گرفته و تربیت فرزندش را به دست تقدیر بسپارد. پس نتیجه می گیریم که زن و جامعه هر دو بر یکدیگر اثر گذارند و تأثیر متقابل دارند (انجمن کانادایی توسعه ورزش زنان2000).

فعالیت بدنی منظم و عادات غذایی خوب می تواند سلامت زنان را ارتقاء داده و از بسیاری بیماریها و حالاتی که علت عمده مرگ و میر وناتوانی زنان است پیشگیری کند.

قبل از سال 1970 امکانات دختران و زنان در ورزش محدود بود، ولی در سالهای اخیر این امرافزایش قابل توجی یافته است، که عوامل متعددی ازجمله قانون گذاری جنبش زنان و افزایش آگاهی عمومی در مورد زنان ورزشکار اثرگذار بوده است . زنان نوعاً در سطوح بین المللی در رشته های مختلف شرکت می کنند و به ندرت برای تلاشهای خود مورد تشویق قرار می گیرند. تعداد شرکت کنندگان آنان کمتر است. به علاوه کمیته بین المللی المپیک تحت نفوذ مردان در افزایش دادن رشته های زنان تلاش چندانی نمی کنند و همچنین نسبت زنان در پستهای مربیگری و مدیریت بسیار پایین است و مشکل دیگر اینکه نبودن الگوهای مشخص و عینی از زنان مربی و مدیر در قلمرو ورزش، علاقمندان به این بعد از تخصص ورزش را با مشکل مواجه می سازد.

طرفداران حقوق زن در دهه 1970 بیان کردند که ورزش یک نهاد تبعیض جنسی است که مرد محور و در تابعیت قدرت مرد و برتری دادن آنها بر زنان است ما باید قبول کنیم که زنها هم مثل مردان توانا هستند و در واقع هیچ دلیل زیست شناختی (بیولوژیکی) برای زنان که مانع شرکت آنان در رشته های ورزشی باشد وجود ندارد. مهم این است که در دهه های اخیر به ویژه در طی دهه 1990 زنها در سازماندهی مسابقات ورزشی و نیز به عنوان تماشاگر، شرکت گسترده داشته اند که تغییر نگرش درباره ورزشکاران زن را نشان می دهد و روزنامه نگاران پی بردند که زنان برای ماندن به وجود آمده اند.

در سال 2002 که سومین کنفرانس جهانی کمیته المپیک در شهر مونترال برگزار شد، این موارد مطرح گردید: کمک به دختران و زنان برای عبور از موانع فردی و اجتماعی از طریق بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس آنان، ایجاد فضایی امن در جامعه که احترام به زنان و رفع نیازهای آنها را در بر بگیرد و پیشگیری از آزارها و خشونتهای جنسی در ورزش. و نیز ویژگیهای ساختار ورزش زنان و دختران ارائه شد.

اهداف

اهداف کلی: بررسی عوامل بازدارنده و میزان مشارکت زنان شهرستان جهرم در فعالیت ورزش تفریحی؛ طبق مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت.

اهداف ویژه:

1- تعیین ترکیب عوامل سه گانه مدل و ترکیب قرارگیری آنها در مشارکت بانوان شهرستان جهرم؛

2- تعیین اولویت عوامل فردی بازدارنده از مشارکت بانوان در فعالیتهای ورزش تفریحی شهرستان جهرم؛

3- تعیین اولویت عوامل بین فردی بازدارنده از مشارکت بانوان در فعالیتهای ورزش تفریحی شهرستان جهرم؛

4- تعیین اولویت عوامل ساختاری بازدارنده از مشارکت بانوان در فعالیتهای ورزش تفریحی شهرستان جهرم؛

5- تعیین ترکیب عوامل سه گانه مدل و مطابقت آن با وضعیت خصوصیات فردی بانوان (سن، تأهل، شغل، تعداد فرزند وتحصیلات) در شهرستان جهرم؛

6تأهل، شغل، تعداد فرزند وتحصیلات).

سؤالات و فرضیه های تحقیق

سؤالات این تحقیق عبارتند از:

1- با توجه به هدف تحقیق، مسئله اصلی این تحقیق عبارتست از اینکه، عوامل بازدارنده مشارکت بانوان شهرستان جهرم در فعالیتهای ورزش تفریحی، طبق مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت کدامند؟

2- آیا نحوه تأثیر عوامل بازدارنده بر مشارکت بانوان شهرستان جهرم در ورزش تفریحی با مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت مطابقت دارد ؟

3- کدامیک از عوامل بازدارنده این مدل تأثیر بیشتری برمشارکت بانوان شهرجهرم در ورزش تفریحی دارد؟

4- چگونه می توان عوامل بازدارنده را کاهش داد و زمینه ای فراهم کرد که زنان کشورمان مشارکت بیشتری را در ورزش اوقات فراغت داشته باشند؟

5- عوامل فردی بازدارنده مشارکت بانوان در فعالیتهای ورزش تفریحی شهرستان جهرم دارای کدام اولویت است؟

6- عوامل بین فردی بازدارنده مشارکت بانوان در فعالیتهای ورزش تفریحی شهرستان جهرم دارای کدام اولویت است؟

7- عوامل ساختاری بازدارنده مشارکت بانوان در فعالیتهای ورزش تفریحی شهرستان جهرم دارای کدام اولویت است؟

فرضیه ها:

فرضیه های این تحقیق عبارتند از:

فرضیه اصلی: ترکیب عوامل سه گانه مدل و پیش بینی های دقیق عوامل بازدارنده در بین زنان شهرستان جهرم شبیه مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت است.

فرضیه های ویژه:

1- عوامل فردی ( نگرش ها، تصورات و حالات روانی فرد) بازدارنده از مشارکت بانوان در فعالیت های ورزش تفریحی شهرستان جهرم در اولویت اول قرار دارد.

2- عوامل بین فردی ( عدم وجود همراه و روابط اجتماعی) بازدارنده از مشارکت بانوان در فعالیت های ورزش تفریحی شهرستان جهرم در اولویت دوم قرار دارد.

3- عوامل ساختاری (هزینه، وقت ، امکانات و تجهیزات، فقدان مهارت و توانایی) بازدارنده از مشارکت بانوان در فعالیت های ورزش تفریحی شهرستان جهرم در اولویت سوم قرار دارد.

4- ترکیب عوامل سه گانه مدل در پیش بینی های دقیق عوامل بازدارنده در بین زنان شهرستان جهرم با توجه

به متغیر خصوصیات فردی (سن، تأهل، شغل، تعداد فرزند وتحصیلات) شبیه مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت است.

5- ترکیب عوامل سه گانه مدل  شبیه مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده در بین زنان شهرستان جهرم با توجه به متغیر مشارکت (بر حسب شرکت کنندگان و عدم شرکت کنندگان، سطوح مشارکت و محتوای عوامل)، شبیه مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت است.

6- میزان مشارکت بانوان شهرستان جهرم در فعالیتهای ورزش تفریحی بر حسب متغیرخصوصیات فردی یکسان است.

تعاریف عملیاتی

متغیر مشارکت: دراین تحقیق، به حضور افراد جامعه در فعالیتهای ورزشی با توجه به سطح و حد فعالیت، تعداد جلسات ، شدت و مدت انجام ورزش اشاره دارد.

متغیر سن: این متغیر در تحقیق حاضر به سه طبقه سنی 30-18، 45-31 و 60-46 سال زنان شهرستان جهرم اشاره دارد.

متغیر تعداد فرزند: این متغیر با چهار ارزش بدون فرزند، 2-1 فرزند، 5-3 فرزند و بیش از 6 فرزند به بررسی یکی از عوامل بازدارنده زنان شهرستان جهرم از شرکت در فعالیتهای ورزش می پردازد.

متغیر تحصیلات: متغیر تحصیلات با سه ارزش دیپلم و زیر دیپلم، لیسانس و زیر لیسانس، بالات از لیسانس مورد بررسی قرار گرفت.

متغیر شغل: این متغیر با سه ارزش خانه دار، شاغل و دانشجو مورد بررسی قرار گرفت.

متغیر وضعیت تأهل: این متغیر با دو ارزش متأهل و مجرد مورد بررسی قرار گرفت.

ورزش تفریحی: ورزش در تقسیم بندی اوقات فراغت، محلی ویژه داشته و در ردیف تفریح قرار گرفته است و شامل تولید فعال تجربه اوقات فراغت است که در آن شرکت کنندگان تا اندازه ای بر فرایند کار تسلط دارند. در این تحقیق شرکت افراد در ورزش تفریحی با پرسشنامه 5 سوالی شارکی مورد ارزیابی قرار گرفت .

ورزش همگانی: ورزش همگانی یعنی ورزش برای سلامتی، شادابی، نشاط، رشد ظرفیتهای اخلاقی و رفتاری، اجتماعی و عاطفی که هر فرد متناسب با توانایی و علایق خود در آن شرکت می کند و هدف آن کسب مقام قهرمانی نیست و افراد فقط برای کسب لذت و سلامت در آن شرکت می کنند .

عوامل بازدارنده: طبق تعریف هندرسون (1991) عامل بازدارنده عبارتست از دو عاملی که بین فعالیت احتمالی و فرصتی که هر فرد برای تجربه کردن آن فعالیت بدست می آورد، اختلال ایجاد نماید.

مانع: گرچه واژه مانع و عوامل بازدارنده به نظر هم معنی هستند و به جای هم استفاده می شوند اما در واقع همانطوری که جکسون(1991) توصیف می کند. واژه عامل بازدارنده نسبت به واژه مانع که در بیان تمام دلایل و یا توضیح رفتار اوقات فراغت فردی که با عامل بازدارنده مواجه شده، ناتوان است، دارای معنای وسیعتری است. بنابراین اگرهدف بررسی تمام عوامل بازدارنده از فعالیت اوقات فراغت است. پس واژه عامل بازدارنده ارجحیت دارد .

عوامل بازدارنده فردی: عوامل بازدارنده فردی عواملی هستند که ارجحیت با علاقه به ورزش و فعالیتهای بدنی را سد می کنند و شامل حالات روانی، نگرشها و تصورات فردی می شود .

عوامل بازدارنده بین فردی: عوامل بازدارنده بین فردی عبارتند از نتیجه تعامل یا رابطه بین افراد و خصوصیات آنها. نظیر عدم وجود روابط اجتماعی .

عوامل بازدارنده ساختاری: عوامل ساختاری، عواملی هستند که بین علاقه به مشارکت و مشارکت واقعی مداخله کند. عوامل نظیر پول، وقت، فرصتها، امکانات، مسئولیتها، اشتغال و سلامت در این طبقه قرار می گیرند .

اوقات فراغت: عبارتست از اوقات غیر موظف. یعنی اوقات اختیاری که پس از اوقات کاری و انجام امور مربوط به امرار معاش باقی می ماند و شخص می تواند با آزادی نسبی به هرشکلی که دوست دارد، آن را صرف کند .

روش غلبه: گاهی فرد در فعالیتها شرکت می کند، اما بعضی از عوامل بازدارنده بر بعضی از جوانب عبارتند از: دفعات تکرار مشارکت در فعالیت، سطح تخصصی کردن فعالیت، سطح آگاهی درگیر شده در فعالیت، و حتی تعریف او از موقعیت به این ترتیب فرد علیرغم وجود عوامل بازدارنده در فعالیت شرکت می کند ولی باشرایط خاص.

روش انجام تحقیق

 

روش تحقیق دراین پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد که به صورت میدانی انجام ش. در این تحقیق پرسشنامه های نمونه جامعه آماری توسط محقق ساخته و تدوین شد و در مورد دزنان شهرستان جهرم که با استفاده از نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای انتخاب شده اند اجرا شد.

 

فرمت فایل: Word

تعداد صفحه: 171 صفحه

پاسخ دهید